Thema 2019: Service Resilience

28 maart 2019 in Utrecht

Service Resilience

Dit jaar staat het Trends in Tooling congres in het teken van Service Resilience.

Service Resilience

Over Service Resilience (of: weerbaarheid) is veel te doen. Een aanbieder van videostreaming-diensten had last van een 8-uur durende onderbreking in de dienstverlening met impact op ca. 20 miljoen gebruikers. Een wereldwijde bank ondervond een reeks van vertragingen en uitval op de website. Hierdoor werd het voor 29.000.000 klanten moeilijk, zo niet onmogelijk, om online te bankieren. Onderzoek van downtime-kosten toont aan dat deze verstoring 5.600 dollar per minuut kost. De gemiddelde gemelde verstoring duurt 90 minuten, wat de kosten per incident op ongeveer 505.500 dollar brengt.

Zelf helende capaciteiten

Hoe kunnen we dit oplossen? Wat zijn hierbij relevante strategieën?

Door zicht op opsporing, detectie, herstel en diagnose te concentreren, door de resilience te vergroten, kunnen serviceproviders de invloed van kostbare verstoringen in de dienstverlening verminderen. Resilience is echter meer dan alleen foutherstel. Het gaat ook over continu leren en verbeteren. Over zelfhelende services. Het gaat over distributie en automatisering van verantwoordelijkheden, workflows en beslissingen, zoals met Blockchain, DevOps en machine learning.